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鉾井喬

1984年神奈川県生まれ。

学生の頃、人力飛行機サークルで鳥人間コンテストに参加し、パイロットとして空を飛ぶ。 気付かないほどのわずかな風に巨大な人力飛行機が翻弄された体験から風に興味を持ち始め、それ以降風をテーマに見えない風を可視化する立体作品を作り始める。

一方で大学院修了後のNHK時代、東日本大震災の際に津波をヘリから空撮。映像は全世界に中継される。3月12日、沿岸部で取材中に原発で水素爆発が起き、初めて自分の生まれ育った関東で使用されているエネルギーが福島や新潟から来ていることを認識する。生活をするために必要なエネルギーがどこから来ているか無関心に過ごしてきた自分にショックを受けた。

その後福島県内の取材を続け、退職後に紀行ドキュメンタリー映画「福島桜紀行」を発表。近年は自身の経験を元に、自然とエネルギーとの対話、対峙を問いかけるインスタレーション作品を制作。全国各地の芸術祭や海外アーティストインレジデンスに参加、制作、発表をしている。





Takashi Hokoi

Born in Kanagawa Prefecture in 1984. A modeling artist who visualizes invisible beings with the theme of landscape.

When he was a student, he participated in a bird-human contest in a human-powered airplane circle and flew as a pilot. He began to be interested in the wind from the experience of a huge human-powered airplane being tossed by a slight wind that he did not notice, and thereafter began to create works on the theme of the wind.

On the other hand, during the NHK era, he shot a tsunami from a helicopter during the Great East Japan Earthquake. After that, I will continue to cover Fukushima Prefecture. He has published a travel documentary about Fukushima.

As a recent attempt, he focuses on the invisible presence in landscapes, takes his work to the natural world of mountains and the sea, and develops works that record wind blowing in the field as images. In addition, he creates a work that records the traces of the wind, which is a material-temporal conversion.

He is asking questions about the absolute sense of sight of human beings and exploring the possibility of modeling that confronts nature and energy as technology evolves.